2017-12-15

Enastående initiativ gav 210 000 kronor

Tack vare en engagerad initiativtagare, givmilda anställda och en generös arbetsgivare har företaget Xylem i Emmaboda samlat in 210 000 kronor till förmån för cancerforskning. Prostatacancerförbundet är en av tre organisationer som fått ett fantastiskt bidrag från Xylem.

Bild

Övre raden från vänster: Anders Björklund, Christian Håkansson, Nicklas Mårtensson. Nedre raden från vänster: Magnus Lundegårdh, Lasse Andersson, Conny Viktorsson.

Insamlingen skedde i november då Prostatacancerförbundets stora kampanj Mustaschkampen var högaktuell. Som ett roligt inslag anordnade Kent Johansson och hans kollega My Alm en alldeles egen Mustaschkamp där de uppmanade företagets anställda att skicka in foton på sina mustascher. Totalt fick de in hela 43 bidrag på mustascher i alla möjliga färger och former. Bland de många fina bidragen utsåg en eminent jury vinnare i fem olika kategorier: ”Freestyle”, ”Tätbevuxen”, ”Marshall/Rock n ’Roll”, ”Ungdomlig” och ”Snut”. Dessutom fick två bidrag speciella hedersomnämnanden.

Initiativtagaren till insamlingen heter Kent Johansson och arbetar som koncernfacklig ordförande (Europa) på Xylem i Emmaboda. Kent har själv drabbats av prostatacancer och är väldigt angelägen om att vara med och bidra till forskning kring olika former av cancer.

”Jag vill med detta initiativ ge ett erkännande till den fantastiska sjukvård och trygghet vi har i Sverige, samt försöka bidra på mitt sätt till cancerforskningen som jag vet gör framsteg inom olika områden varje dag.”

Tillsammans samlade Xylem och dess medarbetare in 210 000 kronor varav 50 procent skänkts till Barncancerfonden, 25 procent till Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation och 25 procent till Prostatacancerförbundet.

Om Xylem:
Xylem är en världsledande leverantör av vattenteknologi. Företaget transporterar, renar, testar och hjälper sina kunder använda vatten på ett effektivt sätt inom kommunala anläggningar, bostäder och kommersiella byggnader, samt industri och jordbruk. Xylem är verksamt i över 150 länder och har ett antal marknadsledande varumärken.